Registration Number | Library | Book Place | Call Number | Category | Restriction | Status |
---|---|---|---|---|---|---|
22086948 | Showa | 児童① | K 481 ミ | Children's Books |
Title | みんなが知りたい!骨のすべて |
---|---|
Title (Reading) | ミンナ/ガ/シリタイ/ホネ/ノ/スベテ |
Subtitle | ホネからわかる生きものたちの進化と生態 |
Subtitle (Reading) | ホネ/カラ/ワカル/イキモノタチ/ノ/シンカ/ト/セイタイ |
Author | えぞホネ団Sapporo‖監修 |
Author (Reading) | エゾホネダン/サッポロ |
Series | まなぶっく |
Publisher | メイツユニバーサルコンテンツ |
Publication Date | 2025.4 |
Number of Pages, etc. | 128p |
Dimensions | 21cm |
Price | ¥1750 |
ISBN | 978-4-7804-2980-0 |
Content Description | 動物たちの変わった行動やふしぎな姿のひみつとは? なぜヒトだけが直立二足歩行できる? 生きものたちが残した化石や標本からわかることとは? 各動物の骨の特徴や、骨標本の作り方などをイラスト・写真でやさしく解説。 |
Content Discription (Children) | 骨(ほね)は体を支(ささ)え、内臓(ないぞう)や器官を守るだけでなく、動かすための力を生み出す役割(やくわり)も果たしています。ヒトから恐竜(きょうりゅう)まで、動物の骨の特徴(とくちょう)をイラストで説明。骨標本の作り方や、身近な骨を探(さが)して調べる方法なども紹介(しょうかい)します。 |
NDC 9 | 481.16 |
NDC 10 | 481.16 |
Intended Audience | 小学3~4年生,小学5~6年生(B3B5) |
1st-Level Contents Title | はじめに |
---|---|
1st-Level Contents Title | 第1章 動物の骨 |
2nd-Level Contents Title | ヒトの骨の役割や特徴を見てみよう! |
2nd-Level Contents Title | 骨の中はどうなっているの? |
2nd-Level Contents Title | 1 ヒト |
2nd-Level Contents Title | 2 イヌ |
2nd-Level Contents Title | 3 ネコ |
2nd-Level Contents Title | 4 ウマ |
2nd-Level Contents Title | 5 キリン |
2nd-Level Contents Title | 6 カンガルー |
2nd-Level Contents Title | 7 コウモリ |
2nd-Level Contents Title | 8 ライオン |
2nd-Level Contents Title | 9 ゾウ |
2nd-Level Contents Title | 10 カバ |
2nd-Level Contents Title | 11 ジャイアントパンダ |
2nd-Level Contents Title | 12 アルマジロ |
2nd-Level Contents Title | 13 アリクイ |
2nd-Level Contents Title | 14 オランウータン |
2nd-Level Contents Title | 15 イッカク |
2nd-Level Contents Title | 16 タラ |
2nd-Level Contents Title | 17 サメ |
2nd-Level Contents Title | 18 マンボウ |
2nd-Level Contents Title | 19 カエル |
2nd-Level Contents Title | 20 カメ |
2nd-Level Contents Title | 21 ヘビ |
2nd-Level Contents Title | 22 ワニ |
2nd-Level Contents Title | 23 トカゲ |
2nd-Level Contents Title | 24 カラス |
2nd-Level Contents Title | 25 フラミンゴ |
2nd-Level Contents Title | 26 ペリカン |
2nd-Level Contents Title | 27 ペンギン |
2nd-Level Contents Title | 28 ダチョウ |
2nd-Level Contents Title | コラム1 動物の角は骨の一部なの? |
1st-Level Contents Title | 第2章 太古の生物の骨・化石 |
2nd-Level Contents Title | 恐竜の時代と化石 |
2nd-Level Contents Title | 29 ティラノサウルス |
2nd-Level Contents Title | 30 ステゴサウルス |
2nd-Level Contents Title | 31 トリケラトプス |
2nd-Level Contents Title | 32 アンキロサウルス |
2nd-Level Contents Title | 33 ディプロドクス |
2nd-Level Contents Title | 34 プテラノドン |
2nd-Level Contents Title | 35 オフタモサウルス |
2nd-Level Contents Title | 36 マンモス |
2nd-Level Contents Title | 37 スミロドン |
2nd-Level Contents Title | 38 アーケオプリテクス |
2nd-Level Contents Title | コラム2 進化と退化 |
1st-Level Contents Title | 第3章 骨の魅力 |
2nd-Level Contents Title | 骨の世界へようこそ! |
2nd-Level Contents Title | 骨標本の作り方[手順編(1)] |
2nd-Level Contents Title | 骨標本の作り方[手順編(2)] |
2nd-Level Contents Title | 骨標本の作り方[あったら便利な道具編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[キンキ・タイ編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[アンコウ編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[チキン編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[豚足編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[スッポン編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[牛テール編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す[乳歯編] |
2nd-Level Contents Title | 生活の中から骨を探す番外編[ウニ殻] |
2nd-Level Contents Title | 骨は語る(1) けがの跡がわかる骨 |
2nd-Level Contents Title | 骨は語る(2) 死の原因が分かる骨 |
2nd-Level Contents Title | 骨は語る(3) 刃物の跡がある骨 |
2nd-Level Contents Title | 骨は語る(4) 鳥特有の骨髄骨 |
2nd-Level Contents Title | 骨も生きている! |
2nd-Level Contents Title | ラベルを付ければ立派な標本! |
2nd-Level Contents Title | コラム3 落ちた角のリサイクル!? |
2nd-Level Contents Title | 骨を知って骨を楽しむ |
2nd-Level Contents Title | 用語集 |
Study Subject | 骨 |
---|---|
Study Subject(Reading) | ホネ |
Study Subject | 人類 p8-13 |
Study Subject(Reading) | ジンルイ |
Study Subject | いぬ(犬) p14-15 |
Study Subject(Reading) | イヌ |
Study Subject | ねこ p16-17 |
Study Subject(Reading) | ネコ |
Study Subject | うま(馬) p18-19 |
Study Subject(Reading) | ウマ |
Study Subject | きりん p20-21 |
Study Subject(Reading) | キリン |
Study Subject | カンガルー p22-23 |
Study Subject(Reading) | カンガルー |
Study Subject | こうもり p24-25 |
Study Subject(Reading) | コウモリ |
Study Subject | ライオン p26-27 |
Study Subject(Reading) | ライオン |
Study Subject | ぞう(象) p28-29 |
Study Subject(Reading) | ゾウ |
Study Subject | かば p30-31 |
Study Subject(Reading) | カバ |
Study Subject | パンダ p32-33 |
Study Subject(Reading) | パンダ |
Study Subject | アルマジロ p34-35 |
Study Subject(Reading) | アルマジロ |
Study Subject | ありくい p36-37 |
Study Subject(Reading) | アリクイ |
Study Subject | オランウータン p38-39 |
Study Subject(Reading) | オランウータン |
Study Subject | いっかく p40-41 |
Study Subject(Reading) | イッカク |
Study Subject | たら(鱈) p42-43 |
Study Subject(Reading) | タラ |
Study Subject | さめ p44-45 |
Study Subject(Reading) | サメ |
Study Subject | まんぼう p46-47 |
Study Subject(Reading) | マンボウ |
Study Subject | かえる p48-49 |
Study Subject(Reading) | カエル |
Study Subject | かめ(亀) p50-51 |
Study Subject(Reading) | カメ |
Study Subject | へび p52-53 |
Study Subject(Reading) | ヘビ |
Study Subject | わに p54-55 |
Study Subject(Reading) | ワニ |
Study Subject | とかげ p56-57 |
Study Subject(Reading) | トカゲ |
Study Subject | からす(烏) p58-59 |
Study Subject(Reading) | カラス |
Study Subject | フラミンゴ p60-61 |
Study Subject(Reading) | フラミンゴ |
Study Subject | ペリカン p62-63 |
Study Subject(Reading) | ペリカン |
Study Subject | ペンギン p64-65 |
Study Subject(Reading) | ペンギン |
Study Subject | だちょう p66-67 |
Study Subject(Reading) | ダチョウ |
Study Subject | つの(角) p68,123 |
Study Subject(Reading) | ツノ |
Study Subject | 化石 p70-91 |
Study Subject(Reading) | カセキ |
Study Subject | 恐竜 p70-81,90-91 |
Study Subject(Reading) | キョウリュウ |
Study Subject | ティラノサウルス p72-73 |
Study Subject(Reading) | ティラノサウルス |
Study Subject | 翼竜 p82-83 |
Study Subject(Reading) | ヨクリュウ |
Study Subject | 魚竜 p84-85 |
Study Subject(Reading) | ギョリュウ |
Study Subject | マンモス p86-87 |
Study Subject(Reading) | マンモス |
Study Subject | スミロドン p88-89 |
Study Subject(Reading) | スミロドン |
Study Subject | 進化 p92 |
Study Subject(Reading) | シンカ |
Study Subject | 突然変異 p92 |
Study Subject(Reading) | トツゼン/ヘンイ |
Study Subject | 標本 p96-113,122 |
Study Subject(Reading) | ヒョウホン |